W dniu pisania
niniejszego artykułu opublikowana została informacja, że człowiekiem roku 2019
magazynu „Times” została nastoletnia szwedzka aktywistka klimatyczna – Greta
Thunberg. Abstrahując od źródeł jej międzynarodowego umocowania, zauważyć
można, iż problem kryzysu klimatycznego stał się najważniejszym tematem debaty
międzynarodowej. Aż 56 % Polaków uważa zmiany klimatu za największe zagrożenie
dla współczesnego świata.
Środowisko
w katolickiej nauce społecznej
Kwestie
środowiskowe były fragmentarycznie poruszane w niemal wszystkich
dotychczasowych encyklikach społecznych – od Piusa XI, przez Jana XXIII i Pawła
VI, po Jana Pawła II i Benedykta XVI. Na ogół były to jednak dość ogólne
wskazówki ufundowane na zasadzie powszechnego przeznaczenia dóbr oraz odpowiedzialności
wszystkich ludzi za kondycję świata, w którym żyją. Encykliki bardziej
krytyczne wobec kapitalizmu – Quadragesimo
Anno, Populorum Progressio czy Caritas in Veritate –przedstawiały problemy
środowiska jako pochodną nadmiernej eksploatacji zasobów przez wielkie firmy
kierowane konsumpcjonistycznym zaślepieniem ideą maksymalizacji zysku.
Laudato
Si’
Podejście
Kościoła katolickiego do problemów środowiska naturalnego uległo znaczącej
zmianie w 2015 r. wraz z opublikowaniem przez papieża Franciszka encykliki
„Laudato Si’”. Papież wyraził nadzieję, iż encyklika ta pomoże rozpoznać
wielkość, pilność i piękno wyzwania, wobec którego stoi ludzkość w aspekcie
ochrony środowiska naturalnego. Na początku przedstawia genezę zaistniałych problemów,
osadzając je niejako na posuniętym do granic możliwości konsumpcjonizmie, który
sprawił, iż ludzie w swych codziennych decyzjach kierują się wyłącznie wizją
osiągnięcia indywidualnych, krótkoterminowych korzyści, nie zwracając uwagi na
możliwe skutki tychże decyzji.
W
dalszej części encykliki Franciszek apeluje o wypracowanie takiej ekologii,
która w swoich różnych wymiarach łączyłaby szczególną pozycję, jaką w
przyrodzie zajmuje człowiek, oraz jego relacje z otaczającą rzeczywistością.
Już w tytule dokumentu zawarte jest nawiązanie do patrona przyrody – św.
Franciszka z Asyżu.
Ekonomia
Franciszka
Nie
ulega wątpliwości, że oprócz naszych – konsumentów indywidualnych –
katastrofalnych, konsumpcjonistycznych nawyków największym winowajcą
zaistniałego kryzysu klimatycznego są wielkie transnarodowe korporacje, które
dawno już odeszły od pierwotnego celu ekonomii – właściwego gospodarowania
zasobami. Wysuwając taki wniosek papież Franciszek zaapelował do młodych
ekonomistów, działaczy społecznych i przedsiębiorców o zaangażowanie w zmianę
paradygmatów rządzących ekonomią.
W
tym celu Franciszek – we współpracy z ekonomistami z całego świata – zaprosił
przedstawicieli młodego pokolenia na międzynarodową konferencję „The Economy of
Francesco”, która odbędzie się w dniach 26–28 marca 2020 r. w Asyżu. Zebrani
tam młodzi będą mieli okazję wysłuchać prelekcji tak sławnych ekonomistów jak
A. Sen, M. Yunus, J. Sachs czy S. Zamagni. Co jednak ważniejsze, przez niemal
tydzień będą oni wspólnie pracować podczas warsztatów, których celem jest
twórcza modyfikacja panujących współcześnie trendów i modeli ekonomicznych, tak
by systemy gospodarcze stały się „sprawiedliwe, zrównoważone i inkluzywne –
niepozostawiające nikogo z tyłu”.
Przesłanie
Franciszka w Polsce
Również
my wszyscy możemy włączyć się w dzieło naprawy współczesnego świata. Wymienię w
tym miejscu tylko dwie inicjatywy, których jestem organizatorem lub
współpracownikiem. Pierwszą jest współorganizowana przeze mnie debata panelowa,
która odbędzie się pod koniec lutego w warszawskiej SGH, podczas której
dyskutować będziemy nad pytaniem „Ekonomia Franciszka – kto za to zapłaci?”.
Drugą zaś jest projekt Caritas Polska – Laudato Si’, którego celem jest
rozpowszechnianie nauczania papieża Franciszka i budowa postaw
prośrodowiskowych wśród wszystkich Polaków. Szczegóły o projekcie, w ramach
którego odbywać się będą liczne wydarzenia w niemal wszystkich diecezjach w
Polsce, znajdziecie Państwo na stronie: www.caritas.pl/projekty/ekologia/.
Każda
decyzja ma znaczenie
Kończąc,
pragnę przypomnieć, że każda najmniejsza decyzja – czy to zakupowa, czy
dotycząca codziennych przyzwyczajeń (np. długości prysznica, segregacji
odpadów, ogrzewania mieszkania) – pomnożona przez liczbę ludzi, ma ogromny
wpływ na stan środowiska naturalnego. Pamiętajmy zatem, że Ziemia została nam
dana w opiekę – nie niszczy się zaś czegoś, czym winniśmy się opiekować.
_________________________________________________
Tekst ukazał się w styczniowym (2020) wydaniu Czasopisma Społeczno-Katolickiego Diecezji Ełckiej „Martyria”
Więcej tekstów Autora na fanpageu inicjatywy TCGP: www.fb.com/TheCommonGoodPerspective
Komentarze
Prześlij komentarz