Firmy rodzinne – biznes budowany na wartościach [Martyria]


Przedsiębiorstwo kojarzy się obecnie niemal wyłącznie z jednostką gospodarczą, której głównym i nadrzędnym celem jest generowanie zysku finansowego. Mnożenie kapitału udziałowców zdaje się być w pojęciu przedsiębiorstwa nienaruszalnym fundamentem stanowiącym o istnieniu firmy, zarówno w kontekście sensu jej istnienia – czynnik wewnętrzny, jak i jej zewnętrznego postrzegania – przez klientów, pracowników, właścicieli i wszystkich innych interesariuszy.

Nie tylko zysk

Coraz śmielej zaczyna się jednak w literaturze ekonomicznej zwracać uwagę na pozafinansowe czynniki warunkujące funkcjonowanie przedsiębiorstw. Najważniejszym z nich staje się czynnik społeczny, a więc suma relacji interpersonalnych oraz organizacyjnych jakie generowane są podczas działalności firmy. Nie ogranicza się tego pojęcia bynajmniej do relacji osobowych, jakie istnieją między pracownikami. Znacznie ważniejszą częścią powyższego ujęcia przedsiębiorczości jest wpływ, jaki organizacja wywiera na całe otaczające ją środowisko, tj. przyrodę, społeczność lokalną, kulturę, administrację samorządową czy też najważniejszą jednostkę społeczną – rodzinę.

Rodzina jako fundament społeczeństwa

Z uwagi na ograniczenia pojemnościowe w niniejszym artykule odstawimy na bok kwestie związane z tzw. CSR-em (Corporate Social Responsibility) – społeczną odpowiedzialnością biznesu. Jest to bowiem termin, który we współczesnym zarządzaniu odmieniany jest przez wszystkie przypadki, co bardzo często prowadzi do erozji jego znaczenia. Skupimy się natomiast na społecznym uznaniu rodziny za podstawową wartość, na której dopiero budowane są wszelkie pozostałe inicjatywy.

Jak mówi punkt 2207 Katechizmu KK: „Rodzina jest podstawową komórką życia społecznego. Jest naturalną społecznością, w której mężczyzna i kobieta są wezwani do daru z siebie w miłości i do przekazywania życia. Autorytet, stałość i życie w związkach rodzinnych stanowią podstawy wolności, bezpieczeństwa i braterstwa w społeczeństwie. Rodzina jest wspólnotą, w której od dzieciństwa można nauczyć się wartości moralnych, zacząć czcić Boga i dobrze używać wolności. Życie rodzinne jest wprowadzeniem do życia społecznego.”

Ten jakże ważny dla wszystkich wierzących dokument zwraca uwagę na trzy aspekty bez których wykluczone jest stworzenie dobrze działającego społeczeństwa – wolność, bezpieczeństwo i braterstwo. Dopiero zapewnienie wszystkich trzech i ich aplikacja w życiu codziennym umożliwi sformowanie środowiska, w którym każdy człowiek będzie mógł swobodnie rozwijać swe talenty. Równie ważną uwagą jest pochodzenie wartości moralnych człowieka z rodziny, w której był wychowywany. Widzimy zatem, że sama rodzina jest z jednej strony niezastępowalnym środowiskiem, w którym człowiek przychodzi na świat i formuje swój system moralny, z drugiej zaś jednostką społeczną, stanowiącą zrównoważony gwarant istnienia całej społeczności.

Rodzina – źródło przedsiębiorczości

Integralną częścią każdego społeczeństwa jest system gospodarczy. Również jego istnienie i funkcjonowanie warunkowane jest przez współistnienie wolności, bezpieczeństwa i braterstwa. Rozważając nawet dominujący wciąż pogląd, jakoby wyłącznym celem i sensem pracy był zysk finansowy, ostatecznie dojdziemy do wniosku, iż pieniądze – będące nośnikiem tegoż zysku – nie są celem samym w sobie a jedynie środkiem, za pomocą którego osiągnąć chcemy znacznie ważniejsze cele. Nawet szeregowy pracownik, któremu nie zależy na konkretnej pracy w samej jej istocie, wykonuje pracę oczekując sprawiedliwego wynagrodzenia, które przeznaczy czy to na potrzeby własne, czy też całej swojej rodziny.

Istota przedsiębiorczości rodzinnej

Szczególnym przykładem urzeczywistnienia istotności wartości rodzinnych w społeczeństwie jest przedsiębiorczość rodzinna. W gospodarce światowej firmy rodzinne stanowią ponad 70% wszystkich przedsiębiorstw, przy czym w niektórych państwach (Włochy, Meksyk) ich odsetek przekracza nawet 90% ogółu firm. Taka forma prowadzenia działalności gospodarczej jest również dominująca w naszej części Polski – zdecydowana większość największych firm suwalskich czy też ełckich w dużym stopniu spełnia warunki definicyjne przedsiębiorczości rodzinnej. Istnieje wiele różnych definicji firmy rodzinnej, jednak wszystkie sprowadzić można do określenia, iż jest to firma zarządzana i kontrolowana przez konkretną rodzinę, która bardzo często jest również jej założycielem.

Wśród cech charakterystycznych, odróżniających przedsiębiorstwa rodzinne od nierodzinnych, wymienia się przede wszystkim: orientację na przetrwanie i przekazanie firmy następnemu pokoleniu, szczególny rodzaj relacji między właścicielami a pracownikami oraz między samą firmą a jej otoczeniem, większą dbałość o wizerunek firmy, będący ściśle związany z wizerunkiem rodziny oraz przywiązanie do tradycji oraz zasad wyznawanych przez rodzinę. Najważniejszą przewagą konkurencyjną firm rodzinnych jest w związku z tym jej stabilność i długookresowość sporządzania strategii zarządczej.

Stabilność ta gwarantowana jest natomiast przez relacje, jakie budowane są między interesariuszami firmy – zarówno wewnątrz rodziny właścicielskiej, jak i w kontakcie z pracownikami, klientami czy też kontrahentami. W firmie rodzinnej chęć zbudowania stabilnej struktury, którą przekaże się kolejnemu pokoleniu, jest znacznie istotniejsza niż czysty zysk finansowy. W związku z tym bardzo często firmy takie osiągają niższy zysk w krótkim terminie. Badania pokazują jednak, iż w długim okresie to właśnie przedsiębiorstwa rodzinne charakteryzują się wyższą zyskownością niż ich nierodzinni konkurenci.

Kapitał rodzinny

Na gruncie finansowo-społecznym jednym z najważniejszych pojęć występujących wyłącznie w przedsiębiorstwach rodzinnych jest tzw. kapitał rodzinny. Z jednej strony jest to wewnętrzne źródło finansowania działalności, z drugiej jednak – istotniejszej społecznie – czynnik zapewniający wewnętrzną spójność zarówno firmy, jak i samej rodziny. Pod pojęciem tym kryje się bowiem pewność członków rodziny, iż w sytuacji kryzysowej nie nastąpi wycofanie angażowanego kapitału, jak ma to miejsce w przypadku standardowego finansowania kapitałowego. W firmie rodzinnej najważniejszym atutem staje się zatem pomoc, jaką prowadzący firmę mogą w każdej chwili uzyskać od członków swej rodziny. Skrajnym przykładem powyższego jest pozytywne postrzeganie nepotyzmu w firmie rodzinnej, który to zasadza się na znacznie wyższym zaufaniu, jakim darzymy osoby nam bliskie.

Wartości moralne w odpowiedniej hierarchii

Zważywszy, iż przedsiębiorstwa są podstawowymi jednostkami gospodarczymi, kształtującymi i warunkującymi codzienne funkcjonowanie społeczeństw, ważne jest, by również one oparte były na wartościach wyższych niż zysk. Jak czytamy bowiem w Mądrości Syracha „Wielu grzeszy z chęci zysku, a ten, kto stara się wzbogacić, wzrok odwraca. […] Jeśli się ktoś bojaźni Pańskiej pilnie nie uchwyci, wnet jego dom stanie się ruiną.” (Syr 27, 1-3).

Warto zatem byśmy we współczesnym społeczeństwie spojrzeli nieco bardziej krytycznym okiem na formę działalności podmiotów sfery gospodarczej na czele z wartościami, na których się one opierają. Współczesny materializm, będący pochodną zatrucia systemów moralnych przez filozofię marksistowską, jest bowiem nie tylko spojrzeniem niezwykle ograniczonym, ale – co ważniejsze – drogą donikąd. Jak pisał w swym epokowym dziele pt. „Ortodoksja” angielski filozof G. K. Chesterton: „Musimy bowiem pamiętać, że filozofia materialistyczna (niezależnie od tego, czy jest prawdziwa, czy też nie) jest z pewnością bardziej ograniczająca niż jakakolwiek religia.”

W powyższym tekście starałem się przybliżyć jedną z form przedsiębiorczości, która w swej istocie zakłada oddanie hołdu wartościom wyższym niż zysk finansowy – w tym przypadku rodzinie. Poza przedsiębiorstwami rodzinnymi na uwagę zasługują także przedsiębiorstwa społeczne, które za cel obierają sobie zazwyczaj rozwiązanie jakiegoś istotnego społecznie problemu. Równie pozytywnymi jednostkami są organizacje pożytku publicznego, które już w swej nazwie zawierają wyrażenie non-profit – nienastawiony na osiąganie zysku. Widzimy zatem, że również działalność gospodarcza może być nie tylko moralnie pozytywna, ale nawet godna pochwały, pieniądz zaś nie zawsze musi być wyłącznym paliwem wszelkiej działalności. Wszak należy pamiętać, że pieniądz nie stanowi absolutnie żadnej wartości – jest tylko jej nośnikiem, zaś sam zysk finansowy jest jedynie jedną z wielu kategorii tworzących naszą codzienność.

Na koniec tego nieco przydługiego wywodu pozwolę sobie przytoczyć dwa fragmenty encykliki papieża Leona XIII pt. „Rerum Novarum”, która to stała się fundamentem współczesnej nauki społecznej Kościoła.

Sprawiedliwość ponad zysk

„Albowiem jakkolwiek wielka jest w człowieku siła przesądów i namiętności, jednak jeśli tylko przewrotność nie zagłuszy poczucia moralnego, społeczeństwo odniesie się z życzliwością do pracowników, których pozna jako pracowitych ludzi i skromnych, co sprawiedliwość zwykli stawiać wyżej niż zysk, a świętość obowiązku nade wszystko.”

Cel najwyższy – Prawda i Dobro

„Doczesne bowiem życie, jakkolwiek cenne i pożądane, nie jest jednak celem, dla którego się urodziliśmy, ale tylko drogą i środkiem, przeznaczonym do udoskonalenia życia duchowego przez poznanie prawdy i miłość dobra.”

_________________________________________________
Tekst ukazał się w styczniowym (2019) wydaniu Czasopisma Społeczno-Katolickiego Diecezji Ełckiej „Martyria”

Komentarze